Studies on Chopin's Etudes (complete) 2CDs      JNCD-1012

MICHAEL NANASAKOV 2010

ショパンのエチュードによる練習曲(全曲) / レオポルト・ゴドフスキー

ショパン練習曲=ゴドフスキー版全曲を約20年ぶりに録音しました。今回は全53曲とOssia付きの別バージョンも収録、さらに[No.11]と[No.12]を同じタイミングで演奏して同時に鳴らすという多重録音をオマケに収録しました。 全59曲(CD2枚組)。ゴドフスキーの美しい楽譜を忠実に「音」にする、ある意味での頂点。ポリフォニー、ポリリズム、ポリダイナミクスを堪能できます。1991年盤をお持ちの方はナナサコフの成長ぶりを感じていただけることでしょう。日本版の楽譜がヤマハから発売されています。



          

  
 

"Studies on Chopin's Etudes" is an unparalleled and extraordinary work in the history of piano music in many different aspects. It is so difficult to perform that there have been almost no pianists who have (been able to) perform and record it since the death of Godowsky. This has resulted in it being, for the past 70 years, regarded as a rare work, the entirety of which remains unknown and which is far from having been fairly evaluated. Twenty years after his debut recording release in 1990, Nanasakov took it upon himself to re-record this collection of works and we are delighted that he recorded the entire collection. During this 20-year period, there has been much re-evaluation of Godowsky and there have also been recordings of the whole collection by Carlo Grante and Marc-André Hamelin. However, Nanasakov’s performance which is, in a sense, completely faithful to the score, is interesting in a different way. Godowsky also wrote many ossias but, with this undertaking, Nanasakov recorded multiple versions within the constraints of recording time, a consideration for which we are grateful as we are able to compare them.

Audio sample

1

【No.1】 Op.10-1: C major / diatonic

2

【No.2】 Op.10-1: C flat major / left hand

3

【No.3】 Op.10-2: A minor / left hand

4

【No.4】 Op.10-2: A minor (Ignis fatuus)

5

【No.5】 Op.10-3: D flat major / left hand

6

【No.6】 Op.10-4: C sharp minor / left hand

7

【No.7】 Op.10-5: G flat major / on black keys

8

【No.8】 OOp.10-5: C major / on white keys

9

【No.9】 Op.10-5: A minor / on white keys (Tarantella)

10

【No.10 】Op.10-5: A major / on white and black keys (Capriccio)

11

【No.11 】Op.10-5: G flat major / inversion, left hand, on bl. k.

12

【No.12 】Op.10-5: G flat major / inversion, left hand, on bl.k

13

【No.12a】Op.10-5: G flat major / left hand

14

【No.13】 Op.10-6: E flat minor / left hand

15

【No.14】 Op.10-7: C major (Toccata)

16

【No.15】 Op.10-7: G flat major (Nocturne)

17

【No.15a】 Op.10-7: E flat major / left hand

18

【No.16】 Op.10-8: F major

19

【No.16a】 Op.10-8: G flat majoi / left hand

20

【No.17】 Op.10-9: C sharp minor

21

【No.18】 Op.10-9: F minor / imitation of Op.25 N0.2

22

【No.18a】 Op.10-9: F sharp minor / left hand

23

【No.19】 Op.10-10: D major

24

【No.20】 Op.10-10: A flat maior / left hand

25

【No.21】 Op.10-11: A major / left hand

26

【No.22】 Op.10-12: C sharp minor / left hand

27

【No.23】 Op.25-1: A flat major / left hand

28

【No.24】 Op.25-1: A flat major / like a piece for 4 hands

29

【No.25】 Op.25-1: A flat major

30

【No.26】 Op.25-2: F minor

31

【No.27】 Op.25-2: F minor

32

【No.28】 Op.25-2: F minor / a. for the right hand

33

【No.28】 Op.25-2: F minor / b. in Oct.

34

【No.28a】 Op.25-2: F sharp minor / left hand

35

【No.29】 Op.25-3: F major (Ordinal)

36

【No.29】 Op.25-3: F major (Ossia)

37

【No.30】 Op.25-3: F major / left hand

38

【No.31】 Op.25-4: A minor / left hand

39

【No.32】 Op.25-4: F minor

40

【No.33】 Op.25-5: E minor

41

【No.34】 Op.25-5: C sharp minor

42

【No.35】 Op.25-5: B flat minor / left hand

43

【No.36】 Op.25-6: G sharp minor / in thirds

44

【No.38】 Op.25-8: D flat major / in sixths (Ordinal)

45

【No.38】 Op.25-8: D flat major / in sixths (Ossia)

46

【No.39】 Op.25-9: G flat major

47

【No.40】 Op.25-9: G flat major / left hand (Ordinal)

48

【No.40】 Op.25-9: G flat major / left hand (Ossia)

49

【No.41】 Op.25-10: B minor / left hand

50

【No.42】 Op.25-11: A minor

51

【No.43】 Op.25-12: C sharp minor / left hand

52

【No.44】 Meth M-F No.1: F minor / left hand

53

【No.45】 Meth M-F No.2: E major

54

【No.45a】 Meth M-F No.2: D flat major / left hand

55

【No.46】 Meth M-F No.3: G major

56

【No.47】 Op.10-5 & Op.25-9: G flat major / Two studies combined

57

【No.47】 Op.10-5 & Op.25-9: G flat major / No. 47 ossia

58

【No.48】 Op.10-11 & Op.25-3: F major / Two studies combined

59

[No.11} & [No.12] Multiple recording with Piano 1 and Piano 2

Nanasawa Articulates ⓒ 2017